Informatie

Informatie

Wat heb je nodig & hoe wordt Archery Tag gespeeld?

 

 

 

Het speelveld

 

Het speelveld is naast ons materiaal het enige dat je nog nodig hebt om Archery Tag te spelen! Een stuk weide, een grote tuin, het strand, ... Alles met een zachte ondergrond is eigenlijk geschikt om deze fantastische sport te beoefenen! De afmetingen zijn idealiter 24mx11m, waarbij je het terrein gaat opdelen in 3 delen, 2 speelvelden & 1 safe zone. Het aantal obstakels & de positie ervan kun je zelf bepalen.

De spelregels

 

Naast de verschillende soorten games die je kunt spelen zijn er bepaalde spelregels die meestal gehanteerd worden. Je kan uiteraard je eigen creativiteit de vrije loop laten & eigen spel- & speelregels hanteren! Wij zetten hieronder even de belangrijkste op een rij.

 

1. Start van het spel

 

Elk team start achter hun achterlijn zonder materiaal. Alle bogen & pijlen liggen in het midden van het speelveld (in de safe zone). Na het startsignaal lopen alle spelers zo snel mogelijk naar het midden om een boog met hun teamkleur & pijlen te nemen, om dan terug in hun speelhelft te lopen.

 

2. Spelverloop

 

Vanaf nu mag er op elkaar of op de targets geschoten worden. Indien je speelt met de targets, dan plaats je deze op 1 meter van de safetyzone in jouw speelhelft (centraal in het midden). Spelers die zich in de safetyzone bevinden (max 5 seconden), mogen niet beschoten worden & kunnen ook niet schieten. Pijlen mogen overal opgeraapt worden, zolang je niet in het speelveld van de tegenstander gaat staan, en je mag enkel schieten vanuit jouw speelhelft.

 

Wanneer je geraakt wordt (bij het normale target shooting spel) moet je het veld verlaten. Je kan de regel 'no headshots' hanteren, dan telt een schot tegen het hoofd niet & ben je er niet aan.

 

3. Doel?

 

Bij het standaard spel probeer je zo snel mogelijk alle 5 de targets van de tegenstander uit het vierkant te schieten. Van zodra deze 5 targets uit de tegel geschoten zijn heb je gewonnen.

 

4. Extra's

 

Je kan nog extra spelregels bij het spel betrekken:

- vang je een pijl die wordt afgeschoten door de tegenstanders, dan is de persoon die deze afvuurde 'hit' & moet deze naar de kant.

- wanneer je een target uitschiet van de tegenstander, dan mag een speler van jouw team die langs de kant stond terug in het spel komen.

- punten tellen i.p.v. targets uitschieten: om ter snelst aan 20 raken, waarbij het raken van een speler 1 punt oplevert & het raken van een target 3.

- ...